Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

Θεσσαλονίκη, 28 Ιουλίου 2014
Αρ. Πρωτ.: 110/2014

Προς: 1) Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας
              Αντιστράτηγο κ. Δημήτριο ΤΣΑΚΝΑΚΗ
          2) Διευθυντή της Διεύθυνσης Νομικής Υποστήριξης Α.Ε.Α.
              Αστυνομικό Διευθυντή κ. Εμμανουήλ ΒΟΛΥΡΑΚΗ

Κοιν.: Π.Ο.ΑΣ.Υ.


Κύριε Αρχηγέ,

Κύριε Διευθυντά,

Βάσει του νομοθετικού πλαισίου, κατά την εφαρμογή του Π.Δ. 394/2001 προβλέπεται το δικαίωμα αυτοδίκαιης χρήσης των ημερήσιων αναπαύσεων από τα μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, με την άμεση υποβολή αναφοράς – γνωστοποίησης
συγκεκριμένων ημερών προς την Υπηρεσία, στην περίπτωση που για υπηρεσιακούς λόγους δεν χορηγηθούν τα δυο ρεπό εντός του χρονικού πλαισίου που προβλέπει ο νόμος. Όμως κατά την ερμηνεία του Π.Δ. προκύπτουν τα κάτωθι ερωτήματα:

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
Α) Είναι σύννομη η πρακτική που ακολουθούν ορισμένες Υπηρεσίες, οι οποίες χορηγούν μια μόνο ημερήσια ανάπαυση κατά τη 12η – 15η ημέρα της δεύτερης εβδομάδας, παρότι κατά συμψηφισμό οφείλονται δυο ρεπό που πρέπει να χορηγηθούν;
Β) Η χορήγηση μιας μόνο ημερήσιας ανάπαυσης, κατά τη 12η – 15η ημέρα της δεύτερης εβδομάδας συνεπάγεται την απώλεια του δικαιώματος υποβολής αναφοράς – γνωστοποίησης, αμέσως μετά την παρέλευση του δεκαπενθημέρου, για τη λήψη του ενός μόνο οφειλόμενου ρεπό;
Γ) Είναι σύννομη η αντιμετώπιση του ανωτέρω φαινομένου υπό τις εξής ερμηνευτικές εκδοχές της σχετικής διάταξης;
κατά τη ρητή γραμματική διατύπωση του αρ. 1 παρ. 3 Π.Δ. 394/2001 προβλέπεται ότι το αστυνομικό προσωπικό στο οποίο δεν χορηγήθηκαν οι ημερήσιες αναπαύσεις, μετά το πέρας του δεκαπενθημέρου, κάνει, αυτοδικαίως, χρήση των οφειλόμενων ημερησίων αναπαύσεων. Εκ της διατύπωσης της διάταξης συνάγεται ότι εφόσον έχει χορηγηθεί μια εκ των δυο δικαιούμενων ημερήσιων αναπαύσεων κατά την 12η – 15η ημέρα, μετά το δεκαπενθήμερο τα μέλη του αστυνομικού προσωπικού δύνανται άμεσα να γνωστοποιήσουν την αυτοδίκαιη χρήση της δεύτερης ημερήσιας ανάπαυσης. Η ερμηνεία αυτή προκύπτει από τη χρήση πληθυντικού αριθμού «…κάνει, αυτοδικαίως, χρήση των οφειλόμενων ημερησίων αναπαύσεων...», χωρίς να εξαιρείται ρητά η περίπτωση που το οφειλόμενο ρεπό είναι μόνο ένα. Συνεπώς, προς αντιμετώπιση της ανωτέρω πρακτικής, η αυτοδίκαιη χρήση μιας ημερήσιας ανάπαυσης δεν αντιτίθεται προς το γράμμα του νόμου και το μέλος της Ελληνικής Αστυνομίας δύναται να γνωστοποιήσει τη χρήση της μιας οφειλόμενης ημερήσιας ανάπαυσης. Δυνάμει της ανωτέρω ερμηνείας δεν παραβιάζεται ούτε ο σκοπός του νομοθέτη, καθώς επιτυγχάνεται η υποχρέωση της χορήγησης των δυο ημερησίων αναπαύσεων κατά το αυστηρό χρονικό πλαίσιο που θέτει ο νόμος, πλέον ότι προστατεύεται το προσωπικό από την υπέρμετρη καταπόνηση, η οποία τυχόν συνεπάγεται την μείωση της υπηρεσιακής απόδοσης και την έκθεση της Υπηρεσίας και των αστυνομικών υπαλλήλων σε κινδύνους. Και
με δεδομένη την υποχρεωτική χορήγηση των ημερησίων αναπαύσεων, σύμφωνα με το αρ. 1 παρ. 3 Π.Δ. 394/2011, το δεύτερο ρεπό, εφόσον δεν χορηγείται εντός του δεκαπενθημέρου δύναται να μεταφέρεται αυτοτελώς στην επόμενη εβδομάδα (τρίτη εβδομάδα) και να χορηγείται με την ίδια διαδικασία. Ειδικότερα, σε περίπτωση που την 12η, 13η, 14η, 15η ημέρα δοθεί μόνο μια ημερήσια ανάπαυση (το ρεπό της πρώτης εβδομάδας), το δικαίωμα της δεύτερης ημερήσιας ανάπαυσης (από το ρεπό της δεύτερης εβδομάδας) μπορεί να μεταφερθεί αυτοτελώς στην επόμενη εβδομάδα (τρίτη εβδομάδα), αποτελώντας ως προς αυτή πρώτο από τα δυο ρεπό. Δηλαδή στο τέλος της τρίτης εβδομάδας πρέπει να χορηγηθούν δυο ημερήσιες αναπαύσεις, μια που προέρχεται από το ρεπό της δεύτερης εβδομάδας και μια που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της τρίτης εβδομάδας.
Σας επισυνάπτουμε την γνωμάτευση της Νομικής Συμβούλου της Ένωσής μας, κας Παναγιώτας Φαρμάκη για το εν λόγω ανακύψαν θέμα και αναμένουμε τις θέσεις σας για το τόσο σημαντικό ζήτημα που αφορά το σύνολο του αστυνομικού προσωπικού.