Τον τελευταίο καιρό έχει δημιουργηθεί έντονος θόρυβος στους κύκλους της ΕΛ.ΑΣ. γύρω από τον ισχύοντα Κώδικα Μεταθέσεων και την τροποποίηση του. Πρόκειται για ένα Π.Δ. το οποίο προσπάθησε να άρει πολλές από τις αδικίες που συνέβαιναν παλαιότερα, κατάφερε όμως και αυτό να γίνει τρωτό και αντικείμενο εκμετάλλευσης με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται πιο επίκαιρη από ποτέ η ανάγκη για αλλαγή.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο της μαζικής συγκέντρωσης Αστυνομικών δυνάμεων (νεοεξερχόμενων και μη) στο νομό Αττικής ενώ ταυτόχρονα η επαρχία έχει αποδυναμωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε πλέον πολλές Υπηρεσίες της να μην μπορούν να λειτουργήσουν ομαλά. Ο περιορισμένος πια αριθμός θέσεων στις τακτικές και έκτακτες μεταθέσεις προς την επαρχία καθώς και η έλλειψη βούλησης από τις εκάστοτε πολιτικές και φυσικές ηγεσίες για ενίσχυση των Αστυνομικών Διευθύνσεων αυτής, έχουν οδηγήσει πολλούς συναδέλφους μας στην προσπάθεια εκμετάλλευσης των αδυναμιών του τωρινού Κώδικα Μεταθέσεων με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κατάφωρες αδικίες.
Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στα βασικότερα τρωτά σημεία και θα προτείνουμε λύσεις ώστε το Π.Δ. των μεταθέσεων των Αστυνομικών να εξορθολογιστεί και να γίνει περισσότερο δίκαιο και αντικειμενικό.
1. Αναπροσαρμογή των μορίων μετάθεσης. Ένα από τα φαινόμενα που παρατηρείται έντονα τα τελευταία χρόνια είναι η μαζική αλλαγή του τόπου συμφερόντων πολλών συναδέλφων προς νομούς με υψηλή ζήτηση. Συνάδελφοι οι οποίοι δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τους νομούς αυτούς βρίσκουν τρόπους να αλλάξουν τον τόπο συμφερόντων τους και να επιλέξουν τους προαναφερθέντες νομούς χωρίς καμία αλλαγή των μορίων που είχαν συγκεντρώσει για τον προηγούμενο τόπο συμφερόντων μέχρι τη στιγμή της αλλαγής. Συνεπώς κρατούν τα μόρια του προηγούμενου νομού και τα μεταφέρουν στον επόμενο επηρεάζοντας και πολλές φορές "τρώγοντας" τη σειρά των συναδέλφων οι οποίοι εξ'αρχής είχαν επιλέξει τον συγκεκριμένο τόπο συμφερόντων.
Θα αναφέρουμε ενδεικτικό παράδειγμα για να εξηγήσουμε το φαινόμενο : Εξέρχονται από τη Σχολή Αστυφυλάκων δύο συνάδελφοι και τοποθετούνται στην Αθήνα. Ο ένας κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη και ο άλλος από την Ξάνθη. Αντίστοιχα επιλέγουν και τους νομούς τους ως τόπους συμφερόντων. Μετά από τρία χρόνια πραγματικής Υπηρεσίας ο συνάδελφος από την Ξάνθη βλέπει ότι λόγω του μικρού αριθμού των θέσεων που ανοίγουν προς τον τόπο του δεν θα καταφέρει να μετατεθεί εκεί σχεδόν ποτέ. Αποφασίζει λοιπόν να αλλάξει τόπο συμφερόντων επιλέγοντας ως νέο τον νομό Θεσσαλονίκης. Ο συνάδελφος αυτός με βάση το ισχύον σύστημα κρατάει τα μόρια της Ξάνθης και τα μεταφέρει στη Θεσσαλονίκη με αποτέλεσμα να περνάει στη σειρά προτεραιότητας εκείνον ο οποίος εξ'αρχής είχε επιλέξει την δεύτερη πόλη αφού η χιλιομετρική απόσταση Αθήνας-Ξάνθης είναι μεγαλύτερη από αυτήν Αθήνας-Θεσσαλονίκης και συνεπώς μαζεύτηκαν περισσότερα μόρια τα οποία και κρατήθηκαν.
Σε αυτό λοιπόν το σημείο προτείνουμε την άμεση αναπροσαρμογή των μορίων όποιου συναδέλφου αλλάζει τόπο συμφερόντων ώστε να λαμβάνει μόρια για τον νέο τόπο συμφερόντων σαν να τον είχε επιλέξει ως αρχικό από τη μέρα εξόδου του από τη Σχολή. Δηλαδή να υπολογιστούν εκ νέου τα μόρια του από τη ημέρα εξόδου από τη Σχολή προς τον νέο τόπο συμφερόντων σαν να είχε επιλέξει αυτόν ως αρχικό και να μην μεταφέρεται κανένα μόριο από νομό σε νομό.
2. Αλλαγή μοριοδότησης γάμου και τέκνων. Ένα ακόμη φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια είναι οι "λευκοί γάμοι". Η πριμοδότηση των 5 μορίων σε όποιον συνάδελφο παντρεύεται έχει προκαλέσει πολλούς να μπουν στην διαδικασία ενός ψεύτικου γάμου ώστε να πάρουν τα μόρια και να μετατεθούν γρηγορότερα στον τόπο συμφερόντων τους. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να προσάψει κατηγορία περί λευκού γάμου σε κάποιον όμως αποτελεί κοινό μυστικό ότι πάρα πολλοί γάμοι συναδέλφων προσανατολίζονται απλά στη μοριοδότηση.
Σε αυτό το σημείο προτείνουμε να πριμοδοτείται με 1 μόριο ο γάμος ώστε να αποτρέπει πολλούς από το να κάνουν "λευκό γάμο" (1 μόριο δεν θα επιφέρει μεγάλη αλλαγή στη σειρά μετάθεσης συνεπώς οι "καλοθελητές ίσως διστάσουν να μπουν σε μια τέτοια διαδικασία για ένα μόνο μόριο") και με 5 μόρια το τέκνο διότι η ανάγκη μετάθεσης είναι μεγαλύτερη σε μια οικογένεια με τέκνο ή τέκνα παρά σε ένα νιόπαντρο ζευγάρι.
3, Αποφυγή διαχωρισμού σε μάχιμες και λιγότερο μάχιμες Υπηρεσίες και πριμοδότηση των υπηρετούντων στον νομό Αττικής με ένα επιπλέον μόριο κατ' έτος. Είναι γνωστό ότι ο νομός Αττικής αποτελεί τον δυσκολότερο εργασιακό χώρο για το Σώμα της ΕΛ.ΑΣ. Οι συνθήκες εργασίας είναι ιδιαίτερα βεβαρημένες για ΟΛΟΥΣ ανεξαιρέτως τους συναδέλφους του νομού αυτού ενώ η επικινδυνότητα του επαγγέλματός του Αστυνομικού στην Αθήνα είναι μεγαλύτερη από άλλους νομούς. Συνεπώς προκύπτει η ανάγκη να πάρουν οι υπηρετούντες στον νομό Αττικής συνάδελφοι κάποια μπόνους, τα οποία λόγω οικονομικής κρίσης δεν μπορούν να είναι χρηματικά. Επίσης θα ήταν κατάφωρη αδικία ο διαχωρισμός σε μάχιμες και λιγότερο μάχιμες Υπηρεσίες γιατί αυτό το γεγονός θα δημιουργούσε προστριβές μεταξύ των συναδέλφων με απρόβλεπτες συνέπειες ενώ μελλοντικά θα έθιγε και το αξιόμαχο ορισμένων Υπηρεσιών.
Εδώ λοιπόν προτείνουμε να μην γίνει διαχωρισμός των Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. σε μάχιμες και λιγότερο μάχιμες, και λόγω της αυξημένης επικινδυνότητας και των ιδιαίτερα βεβαρημένων εργασιακών συνθηκών του νομού Αττικής ΟΛΟΙ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ οι υπηρετούντες σε αυτόν τον νομό συνάδελφοι να λαμβάνουν ένα επιπλέον μόριο κατ' έτος.
*Η παραπάνω επιστολή συντάχθηκε απο Αστυνομικούς και στάλθηκε στο email της Ανοιχτής Πρωτοβουλίας Αστυνομικών Αθήνας (Α.Π.ΑΣ.Α) προς δημοσίευση στην ιστοσελίδα μας www.apasa.gr