«Βόμβα» για τα κρατικά ταμεία αποτελεί η προκλητική απόφαση που εξέδωσε το Μισθοδικείο το οποίο από τη μια έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές των δικαστικών και από την άλλη αναγνωρίζει και αφορολόγητο στις αποδοχές τους, όπως συμβαίνει και με τους βουλευτές. Υπενθυμίζεται ότι το Μισθοδικείο απαρτίζεται από 3 δικαστές, 3 καθηγητές ΑΕΙ και 3 δικηγόρους, ουσιαστικά δηλαδή δικαστές αποφασίζουν για τις αποδοχές τους.
Το Μισθοδικείο έκρινε αντισυνταγματική την τελευταία μνημονιακή περικοπή των αποδοχών τους (20% έως 25%) που επιβλήθηκε αναδρομικά από τον Αύγουστο 2012, ενώ παράλληλα αναγνώρισε το αφορολόγητο του 25% των αποδοχών τους, όπως συμβαίνει με τους βουλευτές, αφού το Σύνταγμα επιβάλλει την ισοτιμία ανάμεσα στις τρεις κρατικές λειτουργίες (εκτελεστική, νομοθετική, δικαστική).
Ανοίγει έτσι ο δρόμος για επιστροφή σημαντικών κονδυλίων και αύξηση των αποδοχών των δικαστικών λειτουργών αναδρομικά για τους τελευταίους 16 μήνες, ανάβοντας ταυτόχρονα «πράσινο φως» για ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση (με έκπτωση του 25% από το φορολογητέο εισόδημα) που στην πράξη οδηγεί σε μεγαλύτερο καθαρό εισόδημα.
Οι αποφάσεις του «Μισθοδικείου» παραπέμπουν το ζήτημα στα αρμόδια Διοικητικά Πρωτοδικεία, προκειμένου μέσα στους επόμενους μήνες να προσδιορίσουν σε κάθε περίπτωση χωριστά, τα ποσά που πρέπει να επιστραφούν (από τις αναδρομικές περικοπές και το αφορολόγητο) και να επαναφέρουν ουσιαστικά το δικαστικό μισθολόγιο στα επίπεδα του Αυγούστου 2012, πριν από τις τελευταίες μνημονιακές περικοπές. Στην πράξη πρόκειται για το πρώτο πλήγμα σε μνημονιακό νόμο 4093/12) που κρίνεται αντισυνταγματικός κατά πλειοψηφία (ψήφοι 6 - 3) από δύο συνθέσεις (όπου συμμετείχαν 3 δικαστές, 3 καθηγητές ΑΕΙ, 3 δικηγόροι). Σύντομα αναμένεται, πάντως, να δημοσιευθεί και άλλη απόφαση αντίθετου περιεχομένου (κατά πλειοψηφία), οπότε μπορεί να δημιουργηθεί πρόβλημα κατά την εκτέλεσή τους.
Για τις μισθολογικές περικοπές, το «Μισθοδικείο» έκρινε ότι παρά τη συνταγματική ισοτιμία των τριών εξουσιών, ο νομοθέτης δεν εξέτασε αν οι δικαστικές αποδοχές παραμένουν ίσες προς τις αποδοχές βουλευτών - υπουργών (που υπέστησαν πολύ μικρότερες μειώσεις). Παράλληλα δεν εξέτασε τις επιπτώσεις στη λειτουργία της δικαιοσύνης για την εξασφάλιση της δικαστικής ανεξαρτησίας που κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα. Μειώσεις μπορούν να γίνουν για λόγους δημοσίου συμφέροντος αλλά οι αποδοχές των τριών εξουσιών πρέπει να παραμένουν ίσες. Παράλληλα επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται να επιβαρύνονται συνέχεια οι ίδιες κατηγορίες πολιτών, όπως οι μισθωτοί που είναι κατά κανόνα συνεπείς στις φορολογικές τους υποχρεώσεις. Στις αποφάσεις επισημαίνεται ότι οι τελευταίες περικοπές είναι αντισυνταγματικές (και μεγαλύτερες του 10% που εγκρίνει το Μνημόνιο 2 για τα ειδικά μισθολόγια) και συνεπώς ανεφάρμοστες και γι' αυτό πρέπει να εφαρμοστούν οι μισθολογικές διατάξεις πριν τον ν. 4093/12.
Αντίστοιχες σκέψεις και συγκρίσεις γίνονται για το αφορολόγητο κατά 25% των βουλευτών που αυξάνει το εισόδημά τους ως απαλλαγή για δαπάνες μίσθωσης πολιτικών γραφείων, άσκησης λειτουργήματος κ.λπ. και το οποίο πρέπει να επεκταθεί (λόγω της συνταγματικής ισοτιμίας) στις δικαστές που αντιμετωπίζουν δαπάνες οργάνωσης γραφείου, ενημέρωσης βιβλιοθήκης κ.λπ.
Μετά τις τελευταίες περικοπές οι καθαρές αποδοχές του προέδρου ανωτάτου δικαστηρίου έπεσες σε 3.756 ευρώ (και λόγω της αναδρομικής παρακράτησης σε 3.180 ευρώ για το 2013) ενώ οι βουλευτικές ανέρχονται σε 6.568 ευρώ «εμπλουτισμένες» με επιδόματα και ατέλειες. Στους χαμηλότερους βαθμούς οι αποδοχές μειώθηκαν από 2.532 σε 1.600 ευρώ και οι δικαστικοί διαμαρτυρήθηκαν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην εκτέλεση των καθηκόντων τους (έξοδα διαμονής στον τόπο μετάθεσης, γραφείο, βιβλιοθήκη κ.λπ.) ζώντας κάτω των ορίων της αξιοπρεπούς διαβίωσης.
imiresia.gr