Παρασκευή 23 Μαΐου 2014

Η περιβόητη αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας έφερε την "αποδιοργάνωση", του Θανάση Κατερινόπουλου

Το 2014 ψηφίστηκε η αναδιάρθρωση της ΕΛ.ΑΣ. Πρόκειται για έναν νόμο ο οποίος σύμφωνα με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη θα δώσει ώθηση στη λειτουργία της Αστυνομίας καθώς αυτή είχε τελματώσει. O νόμος αυτός προκάλεσαι τις αντιδράσεις του συνόλου των Συνδικαλιστικών Ενώσεων, οι οποίες εξέφρασαν κάθετα την αντίθεσή τους. Πριν από την ψήφισή του υπήρξε απλά ένας προσχηματικός διάλογος μεταξύ του Υπουργείου και των Συνδικαλιστών. Σε κάθε περιπτωση υπάρχουν πολλές απορίες για το ποιοι ήταν οι συντάκτες αυτού του Νομοχεδίου καθώς υπάρχουν πληροφορίες ότι οι
συντάκτες του ήταν άτομα τα οποία δεν γνωρίζουν τον τρόπο λειτουργίας της Αστυνομίας.
Αναγκαία θα ήταν στο σημείο αυτό μία ιστορική αναδρομή που αφορά τις αλλαγές που έγιναν στην λειτουργία της Αστυνομίας κατά τις τελευταίες δεκαετίες: 
-Το 1984 έγινε η ενoποίηση των τότε δύο ξεχωριστών Σωμάτων της Ελληνικής Αστυνομίας και συγκεκριμένα της Χωροφυλακής και της Αστυνομίας Πόλεων. Η ενέργεια αυτή είχε ως σκοπό να δημιουργήσει μια ενιαία Αστυνομία σε όλη την Ελληνική Επικράτεια ενώνοντας με τον τρόπο αυτό δυνάμεις για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του εγκλήματος. Η ενoποίηση των δύο σωμάτων θεωρείται μέχρι και σήμερα η πιο εύστοχη αλλαγή στην λειτουργία της Αστυνομίας.
-Το 2006 και εν όψει της διεξαγωγής των τότε Δημοτικών Εκλογών, με Υπουργό Δημόσιας Τάξης τον ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗ αποφασίσθηκε και υλοποιήθηκε μία «Αναδιάρθρωση» η οποία είχε την κατεύθυνση της δημιουργίας πολλών μικρών Αστυνομικών Τμημάτων. Το δόγμα ήταν σε κάθε Δήμο να υπάρχει και ένα Αστυνομικό Τμήμα. Το αποτέλεσμα ήταν να πολλαπλασιαστούν τα Τμήματα χωρίς όμως να έχουν το απαραίτητο προσωπικό και τον απαιτούμενο εξοπλισμό. Δηλαδή έχουμε Αστυνομικά Τμήματα ως κτίρια με ελλειπή προσωπικό το οποίο δεν επαρκεί για την αστυνόμευση της περιοχής. Σήμερα είναι κοινά αποδεκτό ότι το σχέδιο αυτό ήταν λάθος γιατί κατακερμάτησε τις δυνάμεις της Αστυνομίας. Αλλωστε οι εμπνευστές του στο πίσω μέρος του μυαλού τους είχαν το πως θα δώσουν «μπόνους» στους υποψήφιους κυβερνητικούς Δημάρχους και όχι το Δημόσιο συμφέρον.
-Και φτάσαμε στο 2014, στην Αναδιάρθρωση ΔΕΝΔΙΑ. Με το καινούριο αυτό νόμο έχουμε τη διαίρεση της Αστυνομίας σε τρεις ξεχωριστούς και αυτοτελείς κλάδους και συγκεκριμένα στον Κλάδο Τάξης, στον Κλάδο Ασφάλειας και στον Κλάδο Αλλοδαπών. Έτσι το προσωπικό και οι Υπηρεσίες της Χώρας χωρίζονται και τοποθετούνται σε κάθε κλάδο ξεχωριστά. Σε κάθε Νομό πλέον έχουμε Υπηρεσίες που ανήκουν σε τρεις ξεχωριστούς κλάδους, έχουν ξεχωριστές διοικήσεις και δεν έχουν υπηρεσιακή εξάρτηση μεταξύ τους. Πρόκειται δηλαδή για αυτοτελείς Υπηρεσίες όπου διοικητικά συναντιούνται στον Υπαρχηγό και τον Αρχηγό. Το μοντέλο αυτό της διάρθρωσης δημιουργεί τεράστια προβλήματα διότι δεν υπάρχει συνοχή μεταξύ των Υπηρεσιών και με το πέρασμα του χρόνου νομοτελιακά θα οδηγηθούν σε πλήρη αποξένωση μεταξύ τους. Ήδη με πρόσφατες εντολές του Αρχηγείου προκείμενου μια Υπηρεσία π.χ. του Κλάδου Αλλοδαπών να ενισχύσει μια Υπηρεσία του Κλάδου Τάξης χρειάζεται γραπτό αίτημα προς το Αρχηγείο και την έγκριση από αυτό. Όπως είναι σαφές λοιπόν όλες οι αποφάσεις για οποιοδήποτε θέμα μεταφέρονται στο Αρχηγείο δημιουργώντας εκεί μια υδροκέφαλη υπηρεσία, η οποία εκ των πραγμάτων δεν είσαι σε θέση να δώσει άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις.
Από τις τρεις αυτές ξεχωριστές Υπηρεσίες με εξειδικευμένο πλέον αντικείμενο δημιουργείται η εξής κατάσταση, η μεν αυτή της Τάξης θα ασχολείται με την Τροχαία, το αντικείμενο της πρώην Δημοτικής Αστυνομίας και γενικότερα με έργο το οποίο ανήκει σε άλλες Δημόσιες Υπηρεσίες ( για παράδειγμα πολεοδομικές παραβάσεις, επιδόσεις κλήσεων, γνήσια υπογραφής κ.λ.π.) και το οποίο έχει ανατεθεί στην Ελληνική Αστυνομία λόγω τον αδυναμιών που παρουσιάζει η υπόλοιπη Δημόσια Διοίκηση στην Ελλάδα. Οι Υπηρεσίες των Αλλοδαπών θα ασχολούνται αποκλειστικά με τους λαθρομετανάστες και μόνο μια Υπηρεσία αυτή της Ασφάλειας με την εγκληματικότητα. Επομένως μειώνεται δραματικά ο αριθμός των αστυνομικών δυνάμεων που ασχολείται με την ασφάλεια του πολίτη.
Ένα άλλο επιχήρημα για την εφαρμογή της λεγόμενης αναδιάρθρωσης είναι ότι θα εξοικονομηθούν αστυνομικοί από την κατάργηση των επιτελείων των Δ/σεων των Νομών (εξαιρουμένων των επιτελείων της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας τα οποία λίγο πολύ μένουν τα ίδια). Όπως προκύπτει από την εφαρμογή του Νέου Νόμου εξοικονομούνται περίπου 300 αστυνομικοί καθώς ναι μεν καταργούνται τα επιτελεία των Νομών δημιουργούνται όμως νέα επιτελεία, τα οποία και θα αποροφήσουν προσωπικό. Ο αριθμός αυτός των 300 αστυνομικών και πολύ μεγαλύτερος ακόμα θα μπορούσε να εξοικονομηθεί αν κόβονταν οι αστυνομικοί από την φύλαξη «τον κάθε λογής επισήμων». Κάτι που είχε εξαγγελθεί από τον ΔΕΝΔΙΑ αλλά ουδέποτε εφαρμόστηκε. Αρκεί να γνωρίζει κανείς ότι κάθε απερχόμενος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. δικαιούται εφ’ όρου ζωής Υπηρεσιακό όχημα και δύο οδηγούς.
Ένας από τους λόγους που η Αστυνομία έμεινε μέχρι και σήμερα «όρθια» παρά τα τεράστια λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζει λόγω της έλλειψης οικονομικών πόρων, είναι η ιεραρχία που συνδέει τα στελέχη της. Αυτή η ένοια αντικαταστήθηκε στο νέο Νόμο με την λέξη συνεργασία, λες και πρόκειται για τη λειτουργία Πολιτιστικού Συλλόγου. Αν και πάλι πίσω από τη λέξη υποκρύπτεται η κομματική πειθαρχία. Είναι σίγουρο ότι σε λίγα χρόνια το «νέο» μοντέλο διοίκησης της αστυνομίας θα διδάσκεται στα Πανεπιστήμια ως παράδειγμα προς αποφυγή. Με τον νέο Νόμο αντί να έχουμε αποκέντρωση έχουμε μια τεράστια συγκέντρωση αποφάσεων για όλα τα θέματα στην Αθήνα και συγκεκριμένα μέσα στο Αρχηγείο, το οποίο εκ των πραγμάτων αδυνατεί να ανταπεξέλθει με επάρκεια. Η Ελλάδα μπορεί να είναι μια μικρή πλυθυσμιακά χώρα αλλά έχει μια συγκεκριμένη γεωγραφική κατανομή και είναι ανέφικτο ένας επικεφαλής Αστυνομικός μέσα στο Αρχηγείο να μπορεί να λύνει προβλήματα που θα δημιουργούνται από τον Έβρο εώς και την Κρήτη.
Μέσα σε όλα αυτά συμβαίνουν και ορισμένα άλλα παράξενα όπως το ότι αφαιρείται από την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία το σύστημα των επισυνδέσεων και ανατείθεται σε μια Υπηρεσία εντός του Αρχηγείου που θα βρίσκεται δίπλα στον Αρχηγό. Έτσι στερούν από την Αντιτρομοκρατική την αμεσότητα της πληροφορίας και μειώνουν τις δυνατότητές της σε μια εποχή όπου οι τρομοκρατικές ομάδες αρχίζουν να επανασυντήθενται.
Δεν είναι τυχαίο επίσης που το σύνολο των Αστυνομικών βλέπει τα προβλήματα που δημιουργούνται και είναι αντίθετο σε αυτούς τους πειραματισμούς. Οι μόνοι που φαίνονται να συμφωνούν είναι αυτοί που βρίσκονται στην ηγεσία της Κατεχάκη και αυτοί όχι από άποψη αλλά επειδή σε όλη τους τη ζωή έχουν μάθει να κάνουν υποχωρήσεις προκειμένου να «επιβιώσουν».
Θα μπορούσε κανείς εύλογα να αναρωτηθεί γιατί έγινε αυτή η αναδιάρθρωση. Όπως φαίνεται δύο είναι οι λόγοι. Ο πρώτος είναι το ότι ο σημερινός Υπουργός ήθελε να επιδείξει «επειγόντως» μια καινοτομία στον τομέα του και να «χρησιμοποιήσει» την αλλαγή αυτή ενόψει των επερχόμενων εκλογών για επικοινωνιακούς λόγους. Ο δεύτερος και πιο επικίνδυνος από όλους είναι ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να χειραγωγήσουν το αστυνομικό σώμα.
Σήμερα είναι επιτακτική πλέον η ανάγκη, προκειμένου να έχουμε μια λειτουργική, ανθρώπινη και αποτελεσματική εναντίον του εγκλήματος Αστυνομία να γίνουν άμεσα τα εξής:
Α) Σταμάτημα της «αποδιοργάνωσης» με την ψήφιση νέου Νόμου.
Β) Συνένωση Αστυνομικών Τμημάτων για να σταματήσει ο κατακερματισμός και διασκορπισμός των αστυνομικών δυνάμεων.
Γ) Επανίδρυση της Δημοτικής Αστυνομίας και ενίσχυσή της έτσι ώστε να απεγκλοβιστεί η Αστυνομία από καθήκοντα ξένα προς την αποστολή της.
Δ) Περιορισμός των αστυνομικών Υπηρεσιών με πανελλαδική εμβέλεια. Πέραν της Αντιτρομοκρατικής, της Οικονομικής Αστυνομίας και του εσωτερικών Υποθέσεων οι υπόλοιπες Υπηρεσίες που πρόκειται να ιδρυθούν με τον νέο Νόμο, όπως π.χ. αυτή του Οργανωμένου Εγκλήματος, δημιουργούν σύγχιση, αλληλοκάλυψη αρμοδιοτήτων και τελικά υποβάθμιση των άλλων Περιφερειακών Υπηρεσιών με συναφές αντικείμενο.
katerinopoulos.blogspot.gr
 http://www.bloko.gr/